Adsense

Sunday, July 31, 2011

Tips for SPM Chemistry

assalammualaikum


hey there ! okay,hari ni aku nak share tips mcm mana nak skor paper chemistry spm. aku tak de lah hebat sangat. biasa-biasa je. tapi tak salah kan nak berkongsi. but before that, tadi ada kawan aku share link untuk view jadual spm 2011. manalah tahu korang nak pasang strategi awal awal kan. untuk view jadual SPM .kindly please click here readers .
  • firstly, sebelum jawab mana mana exam paper chemist, korang mesti lah dah master formula dalam chapter 3 form 4 tu. formula tentang tukar tukar number of mol kepada mass,volume and number of particles. formula ni basic sangat. jadi, korang jangan sesekali careless dalam membuat kiraan number of mol ini. sebab sepanjang pengalaman aku menjawab paper ni, apa-apa soalan yang melibat kan kiraan mesti mintak kita tukar maklumat kepada number of mol dulu,kan? 
  • next tips, aku faham tajuk salts paling pening kan kepala. tapi nak taknak. korang kena jugak hafal warna-warna salts dalam conditon panas or sejuk. benda tu penting. lagi satu, korang kena tahu and dapat beza kan mana satu soluble salt and insoluble salt.sebab salt ni ada dua jenis je. rajin-rajin lah hafal. 
  • third,korang kena hafal cation and anion . sebab benda ni penting untuk buat equations,sama ada half equation or ionic equation.korang kena hafal cation untuk 1+,2+,3+ begitu jugak dengan anion.lagi satu,korang kena hafal electrochemicalseries (ECS) .buat lah apa-apa akronim ke apa ke,janji korang hafal,okay ^^. 

okay thats all from me, aku cuba untuk share apa yang aku tahu in the next post .tiga tips yang kat atas tu basic untuk skor paper chemistry. correct me if im wrong okay. kalau rasa korang tak master lagi basic basic dalam chemistry tu,cepat cepat lah catch up balik.tanya cikgu or kawan kawan yang teror dalam subjek ni. selamat menghadapi trial spm 2011 . best of luck for all candidates !

Update Nov 9th, 2014: This is the formula for the mol conversion: Mol Conversion Formula , I hope it helps ! And btw, I took my SPM in 2011,  maybe some of the tips is no longer applicable for your chemistry paper. So, be wise and good luck ! May odd be ever in your favor 


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...