Adsense

Thursday, December 22, 2011

Interview UTP 2011

Assalammualaikum .

 aku nak cerita pasal interview UTP aku semalam. best sebab jumpa ramai kawan. reunion balik dengan zatul , apak and amoi . aku sempat jugak borak dengan zatul pasal trip dia ke london bulan depan . yang lain aku tak sempat borak. 

ini library bertingkat-tingkat siap ada lif

dewan chancellor

kompleks chancellor

mula mula pergi register, panjang gila line. pastu aku dapat kertas color merah. seriously aku dah nak renyuk masuk dalam beg.aku igt flyer advertisement ke hape. rupa rupa nya benda tu kertas untuk name tag kita. siap  number group lagi. aku dapat tag number B77. nasib baik tak buang.lepas register kena masuk chancellor hall. serius besar dan nampak gah. dengar ucapan dan taklimat first then pukul sebelas baru pegi tempat interview tu. lokasinya agakjauh siap kena naik bas lagi.

lepastu kitorang kena tunggu dekat waiting room. group A & B interview pagi. Group C petang. masa tunggu dekat waiting room tu aku dapat lagi sorang kawan baru. nama dia anis syaheera . budak MRSM Pontian . kitorang boorak borak sikit, pastu kena panggil pegi preparation room. dalam tu kena divide 4 orang satu group, 2 laki dua perempuan. aku pun pg lah duduk sorang sorang aku dekat meja tu. nahh, aku sorang perempuan. lagi tiga lelaki. groupmates aku, mukhriz , syimir dengan abang akashah. abang tu sorang baru lepas diploma kitorang lepas SPM. 

lepas tu dapat case study. tajuk yang group B dapat 'Aid Matter' . seriusly aku tergamam . pengetahuan am aku cetek. dalam group tu ada ada 4 jenis card. aku dapat card D , and card aku paling susah. dalam card tu ada recommendation and findings pasal case tu. aku pun curi curi bincang dengan group aku sebab card aku susah =.='' nasib baik diorang ni cool gila. siap keluarkan kamus nak tolong aku.

lepastu kena tunggu dekat waiting room untuk interview sorang sorang and grouping. time tunggu kat dalam tu cuak gila and bilik tu sejuk sangat menambah kepada kecuakkan yang sedia ada. so, when im nervous, i tend to be hyper talkative person. sementara tunggu tu aku jumpa lagi sorang kawan baru, nama dia tak sempat tanya, aku rasa nama dia faizal errr sebab muka dia sesuai dengan nama tu :D dia lah yang layan aku bercakap sepanjang dalam waiting room tu.

lepastu aku kena panggil untuk interview. aku pun jalan sorang pegi bilik tu, yang aku pelik apsal semua orang pandang aku. Ya Allah ! aku tersalah masuk bilik. alahai malunya. pastu mat saleh tu gelak terus tunjuk aku bilik yang betul. lepas aku masuk bilik tu, aku nak bawak file sijil bagai. baru aku nak letak file sijil tu dia kata ' nevermind, have your seat ' . kalau aku tau aku tak bawak file ni. tapi serius tak aci sebab aku dapat dua interviewers. yang lain sorang je . takpelah dah nasib badan.kat bawah ni antara soalan yang dia tanya yang aku sempat ingat.

do you feel nervous ?

yea, im quite nervous
*smiling 

just relax, take a deep breathe . introduce yourself please .

im ilifilza anis rusli. bla bla bla. my father is bla bla bla. i have four siblings bla bla bla

okay which school do you from?

i just finished my study in mrsm pendang

what is ur trial result?

ive got 3A+ 3A and 3A-

which subject u get A-?

biology, history and physic, sir

i hate those subject too.what is ur plan about the scholarship?

err. because im mara student. i will apply for mara scholarship.

which course do u apply?

ICT , Eletrical and Chemical engineering.

UTP is ur first choice?

yes, of course .

which one will u prefer if UTP and other university like UTM give u an offer in ICT course.

UTP, of course.
* apsal tanya pasal benda ni

okay, now lets take a look on ur case for card D. explain briefly what u understand about this case.

this case is about bla bla bla. rich country bla bla bla. poor country need money . the aid bla bla bla.

do you agree about the recommendation and findings given?

i agree with the 2nd and 3rd findings which is bla bla bla. the recommendation is to to find another better ways to solve this aid issue, my suggestion is every country must have a place like baitul mal which once built by saidina umar al khatab . every folks get benefits from baitul mal. but this financial things must be controlled by a good leader like saidina umar . so that chaos and riot will not happen.
*ahh gasak jela , ni je yang spontan aku boleh fikir time tu.

pastu dia tanya macam macam lagi la. pasal islam-phobia. macam mana rich country nak reduce gap dengan poor country . banyak lagi. ada satu soalan tu aku pasal ada apa-apa tak aku tau pasal bantuan luar negara dari USA and aku jawab 'sory, i dont know sir' .lepastu masuk group interview. group aku jenis yang tak melawan and just ikut je flow. aku pun tak nak syok sendiri buat decision. last skali aku cakap kat diorang kita gabung semua orang punya recommendations jadi satu. and hasilnya ialah. bina baitul mal with strict terms and conditions , controlled by leader yang tak memilih and bekerjasama. HAHA. semua orang just terima and thats all. sebelum kitorang keluar interviewer tu ada la bagi nasihat jangan ikut kawan bagai. Overall i think that the most important thing that u have to do is to talk . In my view,they (the interviewers) just wanted to see the way you convey your ideas and convinced them about it.

sebenarnya ada ceramah lagi,tapi aku fly balik awal sebab penat sangat. sorry tulis panjang panjanggggggg , thanks for reading and goodluck with your interview !

update : Alhamdulillah , i was accepted to UTP . But i received a scholarship from MARA, that's why i chose MARA over UTP , studying the same major which is Computer Science and Engineering :) 




2 comments:

  1. Assalamualaikum.nk tnye skit.ni masuk UTP mara sponsor ker ? Hrp diblas dgn segera ! Urgent :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Eh tak masuk UTP pun. Accepted je. Sebab MARA hantar masuk INTI pastu sambung degree kat US .

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...