Adsense

Tuesday, August 19, 2014

Istanbul

Assalammualaikum

Masa balik Malaysia haritu sempatlah jugak aku transit dekat Istanbul for 8 hours sebab naik Turkish airline. One of the perks naik Turkish airline ni dia ada free tour for those yang transit dia more than six hours. The tour start at 9 am-12pm, the other session is 9am-4pm if I'm not mistaken.

But I didn't get to join the tour sebab masa arrived kat situ je dah pukul 5pm lebih kurang. So we (me and my other two friends) decided to go to Blue Mosque on our own. Naik subway dia dalam 3 liras per ride. Kalau by taxi dalam 50 liras one way. So here's some of the pictures taken there. Ada pakcik ni tolong bawak kitorg round round area tu aku ingat ikhlas tapi rupanya dia amik kesempatan bawak kitorg pergi makan dekat restaurant mahal and nak tips. Dah lah makanan dia masam dan tak kena tekak sangat,drinks pulak susu yoghurt masam gila. Aku telan jugak sebab nak jaga hati tuan rumah. Total makan dekat situ seratus liras lebih tak silap. Mahal gila and I actually craved for kebab and baklavas je which would probably cost less than ten liras. Tapi nak buat macam mana, kerana terpaksa aku relakan. Cehhh.

 
ni lah restaurant yang aku maksudkan, masa ni pakcik tu tolong tangkap gambar kitorg lepas dia 'sembelih' kitorang makan kat tempat mahal. Okay, baru perasan gemuk gila aku masatu,k.

ni masjid yang aku tak tahu nama dia apa



ni pakcik tu tolong tangkapkan jugak tapi blur,belakang tu Blue Mosque (Sultan Ahmed Mosque)



sculpture ni ada depan Blue Mosque. Menurut pakcik tu ni ular tapi kepala dia (supposedly at the top of the sculpture) ada dekat museum Britain. 

Dalam blue mosque ni memang cantik lah. kat luar tu ada plastic untuk simpan kasut yang kita buka. Masjid ni ada dua part depan tu untuk solat while belakang untuk tourists tangkap gambar.

pandai cakap pakcik tu tangkap gambar blur, aku pun dua kali lima je sebenarnya.

Overall, Istanbul was great and I'm looking forward to go there again maybe this time an actual visit during holiday. Masa ni sempat pergi satu attraction je sobs. Insyaallah we're gonna meet again Istanbul :)

1 comment:

  1. ILYYYYY .yang first picture tu YOU LOOK FAT !!!!! hahahahaha . Tapi pics yang lain nampak kurus . Bestnya pergi instanbul ! Masjid sana lawa2 !

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...